Kotjinjo, Johannes * 02.06.1903, Erambero (district Okahandja) † 12.1991 (1994). Baptized: 07.07.1904. Confirmed: 07.07.1929. Mother language: Herero. Other languages: Nama, German, Ovambo, Afrikaans. Worked as a helper in a hostel in Halma, district Gobabis before joining the Church. Completed Std. III. Augustineum: 1936. Evangelist course: 1947. "Sakramentbediening gedeeltelik goegelaat" Retired 1974.1 Parents: Johannes fühlt sich als Herero, obwohl nur sein Vater diesem Volke entstammt. Seine Mutter war eine Damarafrau. 2 Johannes Kotjinjo (Herero) came from Gobabis and worked in a household before joining the Augustineum. Was born in 1904 and never visited any school. He was confirmed in Swakopmund. When he came to the "fifth course" he was not married. He spoke Herero and Nama. He was send to Gobabis as an Evangelist on the 04.12.1936.3 Wienecke in einem Gespräch am 04.08.2004 in Swakopmund: 1955 gab es 8 Evangelisten in Gobabis. Johannes Kotjinjo konnte auch nicht von seinem Gehalt leben. - Leonardville- Bei ihm wurde Zuckerbier gefunden. Danach nach Windhoek versetzt worden. Pastoren sind auch auf Reisen gegangen. Z. B. Mungunda nach Aminius. B., Kommt als junger Mann, zusammen mit Filemon Katjiuapeua, nach der Ausbildung zum Jahreswechsel nach Gobabis. In der Gemeinde sind außerdem Otto, Klaudius und Reinhard. "[...] Gesundheitlich wie seelisch haben die Evangelisten viel zu tragen und auszuhalten. Sie bedürfen allzeit der Fürbitte."4 Jahresbericht 1939: "[...] Johannes Kotjijo versteht es trotz seiner kleinen Figur als Herero und energisches Auftreten sich in die Gemeinde und Gemeindearbeit einzuleben. Es ist doch zu spassig, wenn der kleine Kerl, dessen grosser Hut und langer Gehrock ihn fast völlig verdecken, vor den noch einmal sol langen Mitgliedern der "Singschule" steht und kräftig den Takt schlägt."5 Mentioned as evangelist in the short report (on a postcard) by Rethemeyer to Pönnighaus in 1939. AELCRNVIII2.2PaulinumKorrespondenz1936-1948p.44a, On 08.08.1947 the following co-workers were part of the congregation GOBABIS Name "Stamm" Rang Alter Born Dienstalter Started Platz Claudius !Gaoseb D HE 55 1892 15 1932 Waterberg-Ovitara Gottlob Mungunda H E 34 1913 7 1940 Aminuis Reinhard Tjatenga H E 59 1888 17 1930 Epukiro Traugott Kavita H HiE 65 1882 "seit langem" - Epukiro Ernst Mbauruma H E 40 1907 7 1940 "Ortsdienst weil kränklich" Johannes Kontjinjo H/D E 40 1907 11 1936 Steinhausen Quelle: AELCRN I 3.5 Evangelisten konferenzen Listen von Evangelisten 1947-68 1.EC 1948 RMG 2.642p.69, "Herero"Conference1951 RMG2.642p.47r, Wienecke besucht am 24.04.1954 Leonardville als junger Missionar von Gobabis aus. Er fährt zu Hütte aus "Knüppeln, Lehm und Wellblech", die als Schule und Kirchsaal benutzt wird. Er trifft den Evangelisten Johannes [ohne sonstige Namensnennung] und 2 Lehrer. Ein Missionar war 7 Monate nicht in Leonardville. Wienecke muss einen Vorwurf gegen den Evangelisten wegen Geldverwaltung untersuchen. Kotjinjo legt ihm die Abrechnung vor und Wienecke kann ihn vor der Gemeinde von allen Vorwürfen befreien. Die Frage steht im Raum: Wann wird die Werft verlegt? Wienecke kann dazu nichts sagen.6 In seiner Broschüre "Am Rande der Kalahari" beschreibt Wienecke das Ereignis in Einzelzeiten [während der Bericht in den BRMG so anhört, als wenn Wienecke das selber erlebt hätte, scheint sich dieses Ereignis doch 1954 abgespielt haben, und der betroffene Missionar war Loeber]: "In der Schule sitzt der Missionar [Loeber] am Tisch, und vor ihm steht der Evangelist Joahnnes, der hier stationiert ist, und redet in großer Erregung. Nach einiger Zeit weiht mich der Missionar in die Probleme ein, die er hier verhandeln hat: "Immer dasselbe! Die Schullehrer beklagen sich über den Evangelisten, daß er dauernd in ihre Schulangelegenheiten hineinredet, was sie sich dann nicht gefallen lassen, und der Evangelist beklagt sich über die beiden Lehrer, daß sie die Kinder nicht richtig erziehen und ihnen mit ihrem Leben kein gutes Vorbild geben. Dann verspotten sie noch obendrein den alten Mann, weil er nicht so viel Schulbildung hat wie sie. Doch Johannes macht immer wieder geltend, daß er die Schule gebaut hätte und nicht die Lehrer. Darum habe er auch ein Recht, in Schulangelegenheiten mitzureden." [...] denn die beiden Lehrer sind beide noch nicht 25 Jahre alt, und Johannes vollendet bald das 60. Lebensjahr. Dazu kommt noch ein völkischer Unterschied, Johannes fühlt sich als Herero, obwohl nur sein Vater diesem Volke entstammt. Seine Mutter war eine Damarafrau. Die beiden Lehrer aber sind reine Damara und scheinen nicht viel von den Herero zu halten. [...] Der "Bürgermeister" mit seinen Ratsleuten hat wieder andere Sorgen. Er hatte mit seinen Leuten die Knüppel für den Erweiterungsbau an der Schule geliefert. Dafür hat er noch kein Geld bekommen. Diesen Erweiterungsbau aber hat Johannes ohne die Genehmigung des Missionars errichtet, wie ich nun höre. Beim letzten Kirchtag hatte der Missionar dem Evangelisten deutlich zu verstehen gegeben, daß in der Gemeindekasse einfach kein Geld sei, um weitere Bauvorhaben in Leonardville zu planen. So hat Johannes selbständig gehandelt und unter den Gemeindegliedern eine Geldsammlung veranstaltet. Die Leute aber mißtrauen ihm nun und möchten wissen, was der Evangelist mit dem Geld getan hat, und warum er dem Bürgermeister nicht die Rechnung über 20 Pfund (rund 240,- DM) bezahlt. Johannes aber nennt laufend Zahlen, Beiträge, die er eingenommen und ausgegeben hat, und erklärt, daß er kein Geld mehr übrig habe. [...] So wird beschlossen, daß der Missionar die ganze Geldangelegenheit genau überprüft und alle Einnahmen und Ausgaben durchrechnet. Johannes hat ja alles aufgeschrieben, wenn auch seine Buchfürhung keineswegs übersichtlich und leicht zu prüfen ist. Außerdem wird die ganze Kirchenkollekte zum Abtragen der restlichen Schuld bestimmt. Damit sind alle einverstanden, so daß der Abendgottesdienst in Frieden gehalten werden kann."7 Mentioned in list RMG 2.640b p. 004, Co-workers conference 1955 RMG 2.642 p. 027, Was accompanying Pastor P. Gowaseb, Pastor Lübke, and Evangelist !Aoxamûb on a trip over the farms in the Nossob area in 1962. They were all from the congregation Windhoek.8 Mentioned in list AELCRNVIII2.11A1963-65 "Medewerkers van die Evangelies-Lutherse Kerk in SWA (Rynse Sendingkerk) Jan. 1963" as evangelist employed since 1937, Mentioned in list of evangelists that were present at conference of evangelists in Okahandja August 1968,9 Mentioned as evangelist who was present at the conference of evangelists in October 1971 in Okahandja,10 from Windhoek. Naosonabis, see also Vedder 1934:239+325. Hendrik Kamparipa in an interview in Leonardsville 15.08.2004: Hendrik Johannes Kamparipa * 02.05.1936, Farm Neuntzemeren † 12.01.2012, Farm Valencie. (born on on the farm "Neuzemeren" or "Neuntzemeren" of the German owner Mr. Trecker. The farm was situated in the Rehoboth District. He was baptized by Pater Bunker on the farm "Kumegab" in the (owner was Mr. Wisnevski at that time) Rehoboth-District. Father: the German settler "Fiedel" as he was known in the Kamparipa family without that any further details of the full name or background of "Fiedel" was known. Mother: Makenda Kamparipa; Herero (her mother Amanda Kamparipa was from the Rehoboth-District). Hendrik Kamparipa was confirmed on the 04.09.1952 in the RMS church and congregation of Pretorius/Leonardville by missionary Rethemeyer. Married on 08.07.1962 in Leonardville by Friedenau to: ?? Since 1981 Kamparipa owns a commercial farm with the name "Valencia" about 60km away from Leonardville (You drive east then north and again west) and he farms with sheep, goats and cattle. He is married with Sanna Kamparipa (neé Eises). His wife speaks no Herero they communicate in Afrikaans and Nama. Her father was Willy Eiseb. The father of Willy Eiseb was a German settler with the name of "Suldberg" from the farm "Nauas". They have 10 children, of which 9 were alive in 2004. Hendrik Kampira was elected as an elder of the Pretorius/Leonardville congregation since 1963 and has been in this position ever since. When Kamparipa came to Leonardville in June 1950 the village was still called Pretorius and was situated 3km west of the present settlement of Leonardville. Pretorius was also called the "ou dorp", situated between the "koppies". When Kamparipa came to Pretorius, the evangelist was Johannes Kotjino. Kotjino had been placed in Pretorius in the year 1949. According to what Kotjino told to Kamparipa, he grew up in the house of Vedder which considered him to his "peetkind"/ foster child. He was probably placed in Pretorius because there was a number of Hereros on the farms in the surrounding. Kotjino came with two donkeys to Pretorius and did the work amongst the farm workers in the extended area from south of Windhoek up to Mariental. In 1950 Kotjini started to build the church in Pretorius. With the help of people from the village they collected cow dung, mixed it with water and sand and filled the spaces between sticks which were used for the walls of the church/school. There was a "beeskraal" near the police station. Here they collected the dung for the construction. During this time Kamparipa worked as an garden boy in the garden of Dominee Maree in Leonardsville. On Saturdays he joined the others to help building the church/school with cow dung which they collected from the cattle kraal of the police station in Leonardville and from the Farm Texas of the German settler Knie. The church was also planned as the school. Evangelist Kotjino had as his secretary the elder Jakob Pienaar 145.doc and two other elders. They had applied for the permission at the RMS board to build the church/school through the local missionary Rethemeyer in Gobabis. The permission was granted by moderator ("Präses") Diehl and the sink plates for the roof were paid by the RMS. The idea of the building was to start school at the beginning of 1952 and in the beginning of December 1951 the building was not yet completed. With a lot of extra work during the summer heat the church/school was inaugurated on the 25.12.1951. When the school opened in January 1951 with the teacher Isaak Ismael Swarts, only three students turned up, amongst them Hendrik Kamparipa. The others were Claas Ma-+ap and Susanna !Hauses. Kotjino opened the school with a prayer. Since the congregation had receive a gift of a donkey kart in 1950 by a local boer J. H. de Waal for the service of the evangelist. The teacher and the students who appeared went out with this cart to inform other potential students. This made the school to grow in the next few weeks. In 1955 Kotjino was transferred to Windhoek. This was the reason why Jakob Pienaar was employed as the new evangelist by Rethemeyer. The missionaries in Gobabis were, according to Kamparipa: "Loeber, Kristchow, Wienecke, Friedenau, Schankweiler". 1962 the ELK pastor Daniel Skrywer 239.doc was placed from Gobabis to Leonardville. Naosanabis, see also Vedder 1934:239. 1968 vikar Immanuel //Nanub came from Pretorius to Leonardville. In 1970 Kamparipa build the church hall next to the church which was build by Jakob Pienaar. The church was planned by Skrywer and Pienaar did the building. Pienaar had only one helper ("handlanger") to help him during the building work. First was the hostel build and then the church. 1975 pastor Skrywer was transferred to Aranos and evangelist Petrus Dreyer died in Leonardville. In 1976 evangelist Jeremias Engelbrecht came from Maltahöhe to Leonardville. 1977 pastor Joel Hanadaob came to Leonardville. The following evangelist were working in Leonardville: Jan Keiser, Koos Louw and Barnd Philander. The pastors in Leonardville were Susanne Kooper (in 2004 in Hoachanas), Philemon Eiseb, Achib Boois, !Orub and Johan !Karibab Kamparipa gave some background information on the general history of Pretorius/Nonsanabis/Leonardville. According to Kamparipa, it was the owner of the farm Pretorius - Isaak Buys - who gave some of the area of his farm as the ground on which the village was build. That was the reason why the Primary School in town was called Isaak Buys Primêre Skool. After Independence the school was renamed into Ampraalsduin Nousanabis School.11 Present as a guest at the 11th Ordinary Synod of the ELK in SWA in Otjimbingwe, 22.-26.09.1985 as a retired Evangelist J. Kotjinjo.12 Married: Married on 09.10.1939 in Gobabis to: Ottilie Kavamba (divorced) Child: Hinemeus born 13.8.1940 baptized 23.3.1941 Kotjinjos mother: Rebekka Muheindjumba born 1872 baptized 16.1.1942 in Gobabis AELCRNVIII2.17.7CircularLetterbyFPönnighaus1947-1951 467_6722.jpg, Johannes Kotjinjo married Ottilie Kareamba (she was born in the Gobabis district, but no date recorded) on the 08.10.1939. Divorced from her in 1944.13 Children: Himeneus 13.08.1940 Joel (died) 29.01.1942 Darius 17.04.1944 Christof Kahure (out of wedlock) 12.09.1948 Education: Other family members connected to RMS: Mission Stations: Congregations (Johannes Kotjinjo): Gobabis 1937-1946 Leonardville 1947-1954 Windhoek 1955 -197414 History with the RMS: 1 AELCRN Cardsystem of the co-workers, n.N. 2 Wienecke 1958:14-16. 3 AELCRN V 6.1:38-39. 4 AELCRN n.N. Jahresberichte 1936, 1937 und 1938. 5 AELCRN n.N. Jahresberichte 1936, 1937 und 1938. 6 BRMG 1954:127 +128. (June 1954). 7 Wienecke 1958:14-16. 8 AELCRN VII 36a.16a:II. 9 AELCRN "Evangeliste-Konferensies 68, 71, 73". 10 Evangeliste-Konferensies 1968, 1971, 1973. Notule p. 5. 11 Kamparipa. 12 AELCRN CI.4 Synods 1981-1985. p. 1-165. 13 AELCRN Cardsystem of the co-workers, n.N. 14 Contradiction informations on two cards, but this dates seem to make sense. AELCRN Cardsystem of the co-workers, n.N. --------------- ------------------------------------------------------------ --------------- ------------------------------------------------------------