Kandji (Kandjii), Wilhelm * ?, ? † 1944, . Wilhelm Kandji was trained in Gaub from 1911 to 1913. Wilhelm Kandji was married when he joined the "Gehilfenseminar" in Gaub in 1911, came from Gobabis.1 According to Vedder the Herero had seven "great priests", namely Maharero at Okahandja, Zeraua at Otjimbingwe, Kukuri at Otjosazu, Kandjii, Kamareti and Kambazembi at Waterberg. These were all ovahona as well.2 Three sons of chief Kukuri were killed (together with Wilhelm Maharero and the elder Karl, no surname mentioned, and mission teacher Petrus Kandjii of Okahandja) in the battle against the Nama near Barmen on 12.12.1880.3 Gustav Kandjii was one of the informants of Vivelo. Gustav's father, his mother and his elder brother were amongst a group that fled during the war. With them were others who were partly related and others not. Gustav's group lost all their cattle along the way from lack of water. They were from Okandjerzu and arrived in Botswana over Mamuno, Kalkfontein and Ghanzi. When Kahaka heard they were coming, he sent two men with an ox to feed them and lead them to his settlement. Here they met Friedrich and his people. Gustav Kandjii was the only Herero whom Vivelo traced during his field studies in Botswana in the 1970's who was still kindling a wholy fire (oruzo). Other Herero narrated to Vivelo the history of the conflict with the Germans in eastern Namibia, "[...] when Samuel and the Germans took Tarauhota [Traugott], Kandjii's son as hostage."4 "On the day following my [missionry Wilhelm Eich as the moderator of the Herero mission] arrival [in Epukiro on the 24.01.1905 with the aim to convince the Herero to surrender to the German colonial forces] I send a letter with two of my messangers [to Kalkfontein] and requested some people to come to Epukiro for a meeting. The messangers returned in the evening, together with Traugott Kauapirura 90.doc and Thoebald Kandjii, to inquire details about the conditions [of surrender]. The delegation returned on the same evening. Traugott (who had been an evangelist) told me, while he was leaving, that he himself would hand over his weapons, even if the others would refuse."5 No name given, but it is mentioned that most of the Herero, who had been collected in the collection camps Otjihaënena and Okomitombe, had now settled in Gobabis and an Evangelist was stationed there in 1907.6 Ende Januar 1914 macht Irle (jun.) eine fünf ein halb wöchige Farmreise in den Norden von Gobabis ["bis zum Sandfeld"] um seine, von der Konferenz ihm zugestandenen Wanderevangelisten auf einer größeren Farm "in Arbeit zu stellen [...]". Auf dieser Reise besucht Irle 30 Farmen. Er tauft 200 "Eingeborene" "Den ersten Unterricht muß natürlich einer der Evangelisten erteilen." Auf dieser Reise muß Irle den Evangelisten Wilhelm Kandjii auf einer der Farmen stationiert haben. Irle berichten dann, daß er von den beiden Evangelisten Otto und Wilhem bisher nur Gutes gehört habe."7 1926 erwähnt Irle (jun.), dass er seinem Evanglisten [es muss sich hierbei um Wilhelm Kandjii gehandelt haben] seit einem halben Jahr kein Gehalt zahlen konnte, weil die Gemeindemitglieder nicht ihre Beiträge bezahlten.8 Der Herero-Konferenz in Swakopmund, 09-16.12.1927 wird der Misserfolg von Wilhelm Kandjii im Aminuis-Reservat berichtet und als Anlag 3 schriftlich vorgelegt.9 See also: Pers.-Akte Irle, "Aus Reiseerlebnissen meines Evangelisten Wilhelm Kandjii im Eingeborenenreservat Aminius, Sept. Okt. 1927" AVEM C/l 1 Anfang 1929 erschein in den BRMG ein Bericht über den Versuch Irle's (jun.) eine Reise nach Aminuis zu unternehmen. Er schickt vorher den Evangelisten Wilhelm Kandjii auf eine Reise in das Reservat um den Besuch Irle's vorzubereiten. Als Kandjii zurückkommt und berichtet, sind die Nachrichten so "erschütternd", dass der Missionar von einer Reise absieht. "Bald darauf war der Herero-Großmann Hosea von dem Reservat Aminuis in Gobabis. Er wohnte bei dem Evangelisten auf der Werft, hielt es aber nicht für nötig, dem Missionar einen Besuch zu machen. Natürlich sprach der Evangelist auch mit ihm über die Stellung der Herero auf Aminuis zu den Missionaren, und was sagte der Hosea? Sie, die Herero, wüßten Gottes Wort und könnten beten. Als darauf der Evangelist antwortete, dann hielten sie wohl seine, des Evangelisten, Arbeit und die des Missionars nicht für notwendig, fuhr Hosea wörtlich fort: "Wenn Missionar Irle uns gestattet, so viele Frauen zu nehmen, wie wir wollen, und das heilige Feuer zu behalten, dann kann er zu uns kommen, und wir werden dann auch seinen Gottesdienste besuchen",10 Teilgenommen an der Konferenz der Ältesten und Evangelisten vom 07.-13.12.1930, in Okahandja am Augustineum. Teilnehmende Evangelisten (sonst noch 21 Gemeindeälteste): G. Murangi (H, E, Windhoek), M. Wimmer (B, E, Windhoek), H. Vandjeka (H, E, Windhoek), W. Kandjii (H, E, Gobabis), S. Kamuzandu (H, E, Okahandja), H. Ujava (H, E, Okahandja), A. Kukuri (H, E, Okahandja), F. +Ouseb, (D, E, Usakos), S. Reinhard (N, E, Walfishbay), L. Ipondoka (O/Kw, E, Walfishbay), G. Ndjiharine (H, E, Omaruru), Z. Hanavi (H, E, Grootfontein). Mentioned as "Herero, Evangelist" E&ECOkahandja Dec. 1930 RMG2.642 p. 161r, "Der verstorbene Evangelist Willem Kandjii hat wahrscheinlich diese Taufe nicht vom Missionar in Gobabis einschreiben lassen." Source: AELCRNVIII2.2PaulinumKorrespondenz1936-1948p.118 Married: Children: Education: Other family members connected to RMG: Petrus Kandjii died on 28.10.1880 (S. 139 which book Irle ??) Is there any relationship to Wilhelm Kandji? "Official report [...] of 1 December 1917" "Herero Headman Petrus Hosea" cit. bei Gewald 2007:89 in Fußnote mit folgendem Inhalt: "11NAN, NAW 2, Subfile Native Headmen. Letter Native Affairs Windhuk and district 10/7/18 to the Secretary for the Protectorate. Headman Ovambandero Nikanoor Hoveka; Herero Headman Petrus Hosea; Sub Hd Hugo Kanjii, Silpans Mungunda; Herero Klein Windhoek Gottlieb Makono" Im Immanuel, 10.10.1969 erscheint ein Bild mit der Unterschrift: "Gemeente helper Zageus [sic] Kandjii met n jong Herero in Ngamiland/Botswana, vir wie hy die voorbereidende onderwysgegee het, dat hy gedoop kan word." Der Artikel dazu ist leider in Otjiherero. (siehe Kopie des Bildes und des Artikels als digitales Photo) Zageus Kandjii (566.docx) Elia Kandjii (383.docx) Mission Stations: History with the RMG: 1 AELCRN V 6.1:4. 2 Vedder 1928:166. 3 Vedder 1934:598. 4 Vivelo 1977:161. 5 RMG 1.609d:15r. A letter by Wilhelm Eich to the RMS inspector, written on the 7.3.1905 in Okahandja. 6 JBRMG 1907:32. 7 JBRMG 1914:43. 8 BRMG 1926:72. 9 RMG 2.619:35-45. 10 BRMG 1929:20. 11 Gewald 2007:89. --------------- ------------------------------------------------------------ --------------- ------------------------------------------------------------