Kondio (Kondiua), Rudolf * 1870, ? † 1954, Toasis. In 1927 Rudolf [no surname] is mentioned by Meier as one of his Evangelists in the Windhoek Herero-Congregation, together with Gottlieb [Murangi] and Reinhard [Ruzo], of whom Meier thought, that he could have been a successor of Gottlieb Murangi, but Meier realized that this could in deed not be.1 Rudolf [no surname mentioned] is in the congregation Windhoek since 1914 and successor of Erastus Nikanor after the death of this Evangelist. "Gottlieb [Murangi] arbeitete mit ihm 15 Jahre in Liebe und Frieden zusammen. Dann wurde er müde und zog [1929] sich ins Reservat Epukiro zurück, als Gottlieb bereits 66 Jahre [nach Kühhirt soll Murangi 1863, nach Vedder 1860 geboren sein] alt war."2 Rudolf [ohne Nachname] hatte, nach einem Brief von Vedder (??) an Olpp um 1930, bereits seit ca. 1916 das Recht zu taufen. Vedder schreibt: "Du schreibst: "Sei es, dass sie es sich selbst genommen haben". Das ist ausgeschlossen. Auch Theofilus hat es sich nicht selbst genommen. Er ist vor der Gemeinde als Nachfolger Rudolfs mit dessen Pflichten und Rechten eingesetzt worden. Dass dies ohne Dein Wissen [Olpp war zu diesem Zeitpunkt Präses] geschehen ist, dafür können sie nicht. Abendmahl haben sie noch nicht ausgeteilt. Ich meine es wäre am besten um des Friedens willen, wenn Du die Rechte, die Br. Meier gegeben hat, anerkennen würdest. Bitte gib Gottlieb noch das Recht zur Austeilung des heil. Abendmahls noch dazu. Er kann damit auf kleinen Farmen und Viehposten beginnen."3 His successor in Windhoek is Theofilus Iileka.4 Mentioned by Gewald (Quoting NNAW ACC 20 Courtney-Clarke's account of the funeral of Samuel Maharero) as the RMS evangelist who read the scripture reading during the funeral of Samuel Maharero in Okahandja on the 23.08.1923,5 "The extent to which attitudes had changed vis-à-vis the mission is illustrated by the example of Rudolf Kondiua, who worked as Herero evangelist for missionary Irle in Gobabis, and as an evangelist in Windhoek before that. Far from condemning Hosea Kutako, Rudolf Kondiua, a highly respected Herero evangelist, chose to settle with Hosea Kutako in Aminuis. It would be no lie to state that he was central to Herero thinking about Christianity and the mission. In 1923, it was Kondiua who conducted the funeral service and read the scriptures at Samuel Maharero's funeral. In the early 1930s, when the Herero, refusing to pay church dues, demanded to know what had happened to the dues that they had paid in the past, Rudolf Kondiua was at the forefront of those demanding an explanation. He settled in the immediate vicinity of the settlement of Hosea Kutako and conducted church services, led classes and acted as a personal religious advisor to Hosea Kutako. Rudolf refused to condemn the polygamy of Hosea Kutako, the Okuruuo at which Hosea ministered and the circumcision rituals that Hosea had. However, for all of his expressed opposition to aspects of Mission Christianity, Hosea Kutako remained deeply committed and religious believer in the doctrines of Christianity."6 Wienecke writes about a visit in 1954 to Toasis (20km von Aminuis) in the Aminuisreserve. The "[...] old Evangelist on pension" Rudolf [Wienecke is not mentioning a surname] had died 6 weeks before the visit of Wienecke, whos article about his visit was published in the BRMG in November 1954. Wienecke writes, that Rudolf never completely cut his links with the RMG ("[...] er hat sich nie von uns losgesagt."). According to Wienecke, he was the "Hofprediger" of Hosea Kahito [probably Wienecke ment Kutako]. Rudolf had build a church in Toasis, which Wienecke still found in working condition. According to Wienecke, Rudolf had a good influence on Hosea Kutako.7 In seiner Broschüre "Am Rande der Kalahari" Wienecke 1958:36 erwähnt Wienecke Rudolf ebenfalls - wahrscheinlich ist der Text in der Broschüre eine Zusammenfassung der Berichte in BRMG 1954. Festus Kondjou war Hosea Kutakos "Sekretär", trennt sich als erster von der RMG und schließt sich "baptistischer Freikirche" an, wo er auch getauft worden sein soll.8 Married: Children: Education: Other family members connected to RMS: Mission Stations: History with the RMS: 1 RMG 2.533b:Halbjahresbericht Erstes Halbjahr 15.04.1927. 2 Kühhirt 1951:21. 3 AELCRN n. N. Schulsachen und Gehilfen-Seminar. Gemeinde-Ordnung. 1909-1932. 4 BRMG 1931:126. 5 Gewald 1999:279 6 Gewald 2007:101. Quoting: BAB, Israel Goldblatt Nachlass VI.I.2. 7 BRMG 1954:247-250. (November 1954). 8 Wienecke 1958:44. --------------- ------------------------------------------------------------ --------------- ------------------------------------------------------------