Frederik (Frederiks), Johannes * ?, ? † . Johannes Fredrik, together with Samuel Isaak and Hendrik Witbooi is mentioned by Olpp (sen.) as helper in the School in Gibeon in a questionnaire by the mission board. While they were used as helpers in the School, Olpp also gave them classes.1 "§1 Examen der Zöglinge von Brd. Olpp. Brd Krönlein präfidirte. Es wurde zunächst an die Prüfung der drei Knaben Samuel Isaak, Hendrik Witbooi und Johannes Frederik gegangen, welche Brd. Olpp seit vier Jahren zu Nationalgehülfen privatim und auf eigene Kosten erzogen hatte. Es entspann sich eine Discussion, in welcher Weise geprüft werden solle. Man kam zuletzt darüber überein, daß Brd. Olpp examinieren, eine Commission die Prüfung begutachten, die Brüder aber alle bei der Prüfung gegenwärtig sein sollten. In die Commission wurden die Präsides der beiden Conferenzen, die Brüder Krönlein, Kreft, Brinker und Schroeder gewählt - die Prüfung erstreckte sich auf Bibelkunde, biblische Geschichte, einiges an Welt- und Kirchengeschichte, holländische und namaqua Dictate, holländisch Lesen und Übersetzen in namaqua, Geographie, Rechnen der vier Spezias, Kenntniß der Noten, (die Examinanden können das Harmonium zum Gottesdienst spielen und haben seit einem Jahr auch Geigenunterricht.) Nachmittag Die Prüfugscommission gab das Votum, über das sie sich inzwischen geeinigt hatten, dahin ab: Die Commission gibt dem Brd. Olpp das Zeugniß, daß er besonderen Fleiß an seinen Zöglingen gewandt und denselben ein sehr befriedigendes Examen vor den versammelten Brüdern der Nama- und Herero-Conferenz abgelegt haben. Die Commission glaubt mit gutem Gewissen den jungen Lueten das Zeugniß geben zu können, daß sie als Nationalgehülfen unter ihrem Volke die Stelle, die ihnen etwa aufgetragen wird, auszufüllen im Stande sind. Ueber Verwendung der genannten Zöglinge wird Bruder Olpp seinen Antrag auf der Conferenz im Laufe der Verhandlungen selber stellen. Die Conferenz stimmte demselben bei." (Protokoll über die Generalconferenz der Missionare in Namaqua- und Herero-Land, gehalten zu Berseba in Großnamaqualand vom 17. bis zum 31. Mai 1874. RMG 2.622 p. 246) Examined (together with Samuel Isaak 326.doc and Hendrik Witbooi 310.doc) during General Missionaries Conference (both Nama- and Herero-Land missionaries) in Berseba May 1874 and employed as "Nationalgehülfe" in Gibeon/Keetmasnhoop RMG 2.622 p. 246 Olpp writes in "Chronik des /Kowesi-Stammes ...": "Meine Kollegen waren über das Resultat der Prüfung so enthusiasmirt, daß sie frischweg über die 3 Schulamtskandidaten nach Belieben verfügen zu können meinten. Diese Rücksichtslosigkeit ist mir heute noch ein Rätsel. Zur Zeit der Vorbildung mußte ich meine Ohren schließen gegenüber der herben Kritik meiner Mitbrüder; jetzt hatte ich nachzuweisen, daß mich keiner der Anwesenden beauftragt hat Lehrer für sie zu erziehen." Olpp mentions, that he planned to use one oft them to start a congregation in Rietmond amongst the Witbooi people. He was prepared to hand over one oft them to one of the other missionaries. Since Johannes Fredrik was not prepared to go to Keetmanshoop, it was Samuel Isaak who was send to Keetmanshoop to assist Hegner. It was Johannes Fredrik who remained with Olpp in Gibeon.2 The conflicts with Johannes Fredrik, whose father was an elder in the congregation and who had close contacts with the Präses of the Nama-Mission (Krönlein), and Olpp soon erupted: "[...] der Schulmeister, began in jener Zeit mir Vorschriften zu machen, wie viel Arbeit er in Schul und Kirchendienst übernehmen werde. Alle Bemühungen meinerseits den jungen Menschen eines Besseren zu überzeugen waren umsonst. Die Presbyter wurden hinzugezogen, später noch andere würdige Glieder der Gemeinde; aber alles war vergeblich. Ich sah mich genötigt den Lehrer zu entlassen." Johannes Fredrik and his father involve the Präses in an attempt to have the decision of Olpp revised, but Olpp insists, that Johannes should first repent. Nothing like that happens. In the next election for the elders in the congregation, Johannes` father looses his position in the church council (Hendrik Witbooi (sen.) is elected in his place) and shortly afterwards he also looses his position as one of the tribe judges. The family leaves the station with a grudge.3 Johannes Frederik attended the critical meeting in Gibeon (17.10.1887) in which Rust (supported by Hegner) finally announced his departure from the station to settle in Berseba. The reasons given were the permanent quarrel with Moses Witbooi - who, together with his son Hendrik Witbooi also attended the meeting - and the fact that no mission work was possible in Gibeon. One of the accusations was that Johannes Frederik was cursed, beaten and chased away from the station.4 The spilt and conflict within the Witbooi community was already obvious after the death of Kido (David) Witbooi who died at an age of 94 years and after reigning for nearly 70 years. His son Klein-Kido (Moses) Witbooi was choosen in January 1876, with a big majority of the votes but against the will of Johannes Frederik (sen.). This conflict continued into the next generation of Witbooi leaders and resulted in the fighting between Hendrik Witbooi and his father, Moses Witbooi.5 Married: Children: Education: Other family members connected to RMG: The first 4 persons Knudsen baptised on Christmas 1842 were Christian (baptised on the name Petrus) and Piet (baptised on the name Saul), both from the captains family of Frederik. Piet Sauls wife, Sara (baptised on the name Maria) and Bantams wife Sanna (baptised on the name Martha) were also baptised.6 Petrus Frederik (Nama), born 1913 from Keetmanshoop, attended the full teachers "fourth course" at the teacherstraining seminary Augustineum in Okahandja from 30.01.1933 till 06.12.1935 and was appointed as a teacher from 03.02.1936 in Lüderitz.7 Christian David Frederik (Nama) attended the "fifth course" of the Augustineum in Okahandja. He was from Bethanie and born 1919. He attended 6 years school in Bethanie. He probably did not work for a white employer before coming to the Augustineum. He was not married when joining the course. He spoke Nama. He completed the course with the examination on the 02.12.1938 and was send as a teacher to the RMS mission school at Bethanie.8 Mission Stations: History with the RMG: 1 RMG 2.622:246. 2 Möhlig 2007:93-94. "Chronik des /Kowesi-Stammes ..." J. Olpp. 3 Möhlig 2007:96. "Chronik des /Kowesi-Stammes ..." J. Olpp. 4 BRMG 1888:101. 5 Möhlig 2007:147. 6 BRMG 1859:351+352. 7 AELCRN V 6.1:33. 8 AELCRN V 6.1:38-39. --------------- ------------------------------------------------------------ --------------- ------------------------------------------------------------