Thomas, Gideon J. * 13.04.1894, Sarepta, † 20.04.1984 Elsies River Gideon Thomas with his wife. Gideon Thomas with Bernhard Wilhelm Liedemann Background of the work of the RMS in the Cape The mission activities of the Rhenish Mission Society started in 1829 when the first four missionaries were send to South Africa shortly after the Society was officially recognition by the German State. A variety of reasons made the founders of the RMS choose South Africa as their first mission field: the climate was more favourable then in others regions of the world, a protestant Government ruled over the area and the Cape version of the Dutch language, spoken commonly in the Cape was close the missionaries own mother tongue. However, one of the main reasons seemed to be the fact that other protestant mission societies had already established a number of stations in the Cape who were able and willing to help the first RMS missionaries to get started with their work. Three of these established protestant mission societies, which whom the RMS would have close contacts were the Moravians and the London Mission Society. Soon after its arrival in South Africa the latter handed over their whole mission field in small and big Damaraland to the RMS. Another factor which connected the RMS to the missionaries of these two societies was their German nationality. 1869 beantragt die RMS den Anschluß der Kapschen Gemeinden an die Rheinische Kirche. (Sundermeier 1962:98, nennt als Quelle JBRMG 1969:12f). Background of Matroosfontein Missionary Holzapfel had placed Paul Mavanzilla as teacher/evangelist in the school at Matroosfontein in 1900. (This becomes clear in a letter send by Mavanzilla to the mission inspector in Barmen on 23.1.1905 in which he reports about his work in Matroosfontein and request for used clothes.) Mavanzilla was trained by Krefft (in Bethany), but it is not clear how he came to the Cape.1 "Der schwarze Paul" oder Globalisierung im 19. Jahrhundert? Spuren Wie kommt der 11-jährige Schwarzafrikaner Paul (oder Paulus) Mavanzilla (oder Movanzilla, bzw. Mvanzilla) aus "Zentral Afrika" (möglicherweise dem heutigen Angola, Sambia, Zimbabwe oder sogar Kongo) im Jahre 1886 an das Evanglisch Stiftisches Gymnasium in Gütersloh, nachdem er zwei Jahre vorher in Leipzig getauft worden war und die mittlere Volksschule besucht hatte? Sein deutscher Vormund, Pastor Schmalbach, Superintendent in Menninghüffen, hinterlässt uns die wichtige Information, dass Paul Missionar werden sollte. Wann und warum er das Gymnasium verlässt ist nicht vermittelt. Paul verschwindet aus den Gebetsanliegen der frommen Ostwestfalen, als bekannt wird, dass er auf dem Weg zurück nach Afrika gestorben sei. Welche Entscheidungen führen dazu, dass Paul etwa 6 Jahre später im Seminar der Rheinischen Missionsgesellschaft in Barmen als "Hospitant" auftaucht? Unter den Missionars Aspiranten, die alle einen Beruf erlernt hatten und in der Mehrheit aus handwerklich-landwirtschaftlichen Familien Deutschlands stammten, muss Paul ein "Exot" gewesen sein. Auch hier bleiben die Gründe für seinen frühzeitigen Abgang (vorläufig?) ein Geheimnis. Nur er selber gibt uns viele Jahre später in einem Brief die Andeutung einer Erklärung, als er von seinem "Leichtsinn" schreibt, mit dem er die Gelegenheit, Missionar zu werden, verspielt habe. Die Leitung der Rheinischen Mission entscheidet 1893 in wieder nach "Hereroland" zu schicken, nach Namibia, wo er wahrscheinlich vor seiner Ankunft in Deutschland lebte. Was ereignet sich im Leben des jungen Paul bis er wieder einige Jahre später als Lehrer/Evangelist auf der Missionsfiliale Matroosfontein angestellt wird? Entlang des sandigen "Trekweg" zwischen Kapstadt und Stellenbosch wird er zum Gründer einer protestantischen Missionsgemeinde unter befreiten Sklaven und Menschen des großen Völkergemischs der Kap-Bewohner im 19.Jahrhundert. Der Familie von Gideon Thomas, selber afrikanischer Evangelist und später Pfarrer, ist es zu verdanken, dass die Erinnerung an Paul Mavanzilla in den folgenden Generationen nicht verloren ging. Zur Zeit ist nur ein Dokument aus der Feder Pauls bekannt: 1905 schreibt er in gutem Deutsch mit gestochener, sauberer Schrift an den Inspektor der Rheinischen Mission. Kurz danach verlässt Paul als ca. 30-jähriger den Dienst der Rheinischen Mission und sein Name verschwindet nun endgültig aus den Berichten und Dokumenten der Missionsgesellschaft. Nicht dass er damit die Beziehung zu einer christlichen Gemeinde endgültig aufgibt. Ähnliche Biographien mit vergleichbaren gebrochenen Vorgeschichten zu den europäischen Missionen legen nahe, dass Paul möglicherweise selber eine der vielen afrikanischen, christlichen, unabhängigen "Sekten" gründete, bzw. ein bestimmendes Mitglied wurde. Paul Mavanzilla's biographische Daten machen ein Problem deutlich: im Gegensatz zu den Lebensgeschichten der europäischen Missionare, die durch vielfältige Dokumente, Berichte und intensiven Schriftverkehr nachvollziehbar sind, haben afrikanische Evangelisten vergleichbar wenig hinterlassen. Der Versuch eine Biographie zusammenzustellen erscheint wie ein Puzzle, bei dem die meisten Teile verloren gingen. Paul Mavanzilla Ich bin bei meinen Nachforschungen zu Pastor Gideon Thomas (1894-1984) auf den Namen von Paul Mavanzilla gestoßen. Gideon Thomas hat in einem unveröffentlichten Manuskript2 Paul Mavanzilla als den wichtigen Lehrer/Evangelisten bei der Gründung der RMG Missionsstation Matroosfontein genannt. Laut Gideon Thomas gehörte sein Vater, Moses Thomas, zu den aktiven Christen aus Matroosfontein (damals noch bekannt als "Die Duine", lag an der "Trek-Sandpad", dem Weg von Kapstadt nach Stellenbosch). Vor der Gründung einer eigenen Gemeinde in Matroosfontein soll die Gruppe von Christen sonntäglich nach Sarepta gelaufen sein um dort am Gottesdienst teilzunehmen. Als Gegenleistung für die treue Gottesdientstteilnahme, wurde der Gottesdienst später zweimal im Monat in Matroosfontein gehalten, zu dem dann die Gemeindemitglieder aus Sarepta kamen. (Sarepta war als Filiale der Gemeinde Stellenbosch von RMG Missionar Lückhoff gegründet worden und wurde durch die Stationierung von RMG Missionar Esselen 1841 zur eigenen Missionsstation. Durch die Sklavenbefreiung am Kap im Jahre 1838 entstand hier ein neues Missionsfeld. Die Verbindung dieser Gemeinde nach Namibia entstand durch den RMG Missionar Johannes Rath, der nach dem tragischem Tod seiner Frau und vier Kinder in Walfishbay, für immer Namibia verließ und in Sarepta Missionar wurde. Von 1862 bis zu seiner Pensionierung im Jahre 1893 arbeitete er in der Gemeinde Sarepta. Auch sein Nachfolger, Missionar Eich war vorher lange Missionar in Namibia. Die Gründung der Gemeinde in Matroosfontein fiel in die Zeit, in denen nacheinander die RMG Missionare Weber und Hozapfel in Sarepta tätig waren.3) In dem genannten Manuskript von Gideon Thomas - der sich bei seinen Angaben wahrscheinlich auf die Informationen seines Vaters beruft - wird erwähnt, dass 1902 das erste Klassenzimmer aus Wellblech mit ca. 30 Sitzplätzen in Matroosfontein errichtet wurde. Der Raum wurde gleichzeitig für Schule und Gottesdienst benutzt. Bis zu diesem Zeitpunkt soll eine Sarah Alard aus dem Dorf freiwillig die Kinder bei sich in der Hütte unterrichtet haben. Nach diesen Informationen soll 1905 die erste "Tagesschule" in Matroosfontein eröffnet worden sein. Der erste Schulleiter war Paulus Mvanzilla [sic]. Zu der Person heißt es in dem Manuskript (Übersetzung aus dem Afrikaans von HMM): "The first headmaster who was appointed at the School was Paulus Mvanzilla. He originally came from one of our northern Bantu Regions. We don't know how Rev. Meisenhol [sic] met him, but it was through Rev. Meisenhol that the young Paulus received his first education. Paulus was so lively and intelligent during his first School years, that Rev. Meisenhol took him to Germany as a result. It was in Germany that he was qualified as a teacher as well as in the subjects singing, music and Biblestudies. That was the reason why brother Mvanzilla was also able to perform the Sunday services in Matroosfontein." In der Tat hielt sich der RMG Missionar Friedrich Meisenholl von 1899 bis 1902 zum Heimaturlaub in Deutschland auf. Meisenholl, der ursprünglich aus Remscheid stammte, war nach seiner Ausbildung im Seminar (1884-1890) nach Namibia ausgesandt worden und gehörte mit Wulfhorst zu den ersten RMG Missionaren im Ovamboland.4 Bereits 1894 verließ er aus Gesundheitsgründen das Ovamboland und arbeitete in Keetmanshoop. Nach seinem Heimaturlaub ging er nach Süd Afrika, wo er in Steinkopf und bis zu seiner Pensionierung 1932 in De Doorns arbeitete.5 Meine Versuche, in Matroosfontein im Jahr 2004 etwas über evtl. Nachkommen von Paul Mavanzilla in Erfahrung zu bringen, waren leider erfolglos. Die Akte RMG RMG 2.375, S. 143-148 enthält folgenden Brief von Paul Mavanzilla: Maatroosfontein. 23. Jan. 1905. Sehr geehter Herr Inspektor? Zunächst wünsche ich Ihnen und den lieben Ihrigen mittles dieser Zeilen Gottes reichen Segen zum Neujahr, und hoffe zugleicher Zeit, daß der Herr Sie noch lange zum Segen möchte setzten für die große und gewichtige Missionsarbeit. Lieber Herr Inspektor, Vielleicht werden Sie ein erstaunt sein einen Brief von mir zu kriegen, doch es war schon längst mein Herzenswunsch gewesen, einen kleinen Bericht zu schicken über meine Arbeit auf Matroosfontein. Deshalb bin ich nun sehr erfreut das thun zu können. Welch ein großes Vorrecht ist es doch, wenn man ein wenig Handreichung thun darf im Reich Gottes. Aber wenn ich wieder auf mich selbst sehe, dann muß ich gebrochenen Herzens ausrufen, "auch Herr, ich bin zu gering dieser Gnade und Güte." Sehr oft will meine natürliche Schwachheit mich überwältigen, doch der Herr hilft mir immer wieder auf die Beine daß ich stehen kann. Was die Arbeit auf Matroosfontein anbetrifft ich kann mit Freuden berichten, daß der Herr uns sehr viel Segen geschenkt hat in den fünf Jahren. Welch ein großer Unterschied ist zwischen früher und jetzt. Damals musste man noch sehr viel über die Trägheit und Lauheit der Leute klagen, jetzt kann man schon einen geistigen Wetteifern verspüren. Doch wenn ich von Matroosfontein schreibe, dann kann ich das nicht tun ohne an den Gründer der Arbeit zu denken. Der Herr weiß es allein was er für uns Matroosfonteiner war. Er war nicht allein ein Seelsorger und Missionar im wahren Sinne des Wortes, aber auch ein getreuer Vater und Berater, ganz besonders für mich. Neben Gott bin ich diesem selig [sic] Entschlafenen, Herrn Missionar Weber I [sic] sehr viel Dank schuldig, daß ich in Afrika nicht Schiffbruch gelitten habe. Auf unser Filiale Matroosfontein hatte letztes Jahr durch Gottes gnädigen Beistand seinen gewöhnlichen Fortgang gehabt. Die Tagesschule wurde von 61 Kinder [sic] besucht mit einem Durchschnitt von 50 bis 55 wöchentlich. In meiner lieben Frau habe ich einen getreuen Gehülfen in der Schularbeit gefunden. Nur 1 Jahr, daß bei dem großen Zuwachs der Kinder unser kleines Lokal schon längst zu klein geworden ist. Da wir beide in einem Raum zu unterrichten haben, kann man sich wohl vorstellen, wie es da zu gehen muß. Man fühlt sich manchmal in einer Judenschule versetzt. Doch hoffe ich, daß wir mit Gottes Hülfe dieses Jahr das kleine Lokal wieder vergrößern können. Der Gottesdienst beginnt jeden Sonntag um halb 11 Uhr, auch dieser wird gegen früher sehr gut besucht. Nach diesem beginnt die Sonntagsschule, die von unsern Kindern sehr fleißig besucht wird. Mein größtes Anliegen ist diese Schäfchen zu dem großen Kinderfreund zu bringen, deshalb ist der Religionsunterricht mir Hauptsache. Nach meinem dafürhalten werden die Kinder hier sehr viel zu wenig in der Religion unterrichtet. Um 3 Uhr läutet der Küster Willem Zwarts nochmal die Klocke [sic] zum Nachmittagsgottesdienst. Am [sic] Anschluß derselben findet der Taufunterricht statt, der von 30 Taufbewerbern besucht wird. Wie schön ist es doch eine Anzahl begierige und hungerige Seelen um sich zu haben, die an Gotteswort ihre Seelen zu laben suchen. Da ist z.B. die alte Maria, welche mir besonders Freude macht. Obwohl sie körperlich ganz schwach ist, kommt sie doch jeden Sonntag regelmäßig mit Hülfe eines Stockes zum Gottesdienst. und Taufunterricht. Kürzlich sagte sie noch an [sic] Herrn Missionar Holzapfel "mijnheer, ik bene en bandit" sie meinte, sie wäre noch eine Sklavin der Sünde, worauf Herr Missionar ihr tröstend erwiderte, "ja, alte Maria halte nur fest an den Herrn Jesu, er kann dich allein los machen." Herr Missionar Holzapfel gedenkt gegen Ostern einige von den Taufbewerbern taufen und konfirmieren zu können, möchte der Herr seinen Segen dazu geben, daß diese Seelen beständig bei dem Herrn bleiben. Lieber Herr Inspektor, ich muß Ihnen offen bekennen, daß es mir jetzt sehr leid thut, dass ich durch meinen Leichtsinn den herrlichen Beruf eines Missionars verschätzt [sic] habe. Doch der Herr hat sich meiner angenommen, und mir die Augen geöffnet, sodaß ich vom Grunde meines Herzens sagen kann "Mir ist Erbarmung widerfahren!" Mein innigster Wunsch ist, meinem Erlöser Seelen zu zubringen. Nach meiner gewöhnlichen Schularbeit gehe ich meistens nach den armen Leuten, die in pontokken oder Hütten wohnen, um mit ihnen von dem Einen, der uns so treu erlöset hat zu reden, und bin erfreut jedesmal bei diesen Leuten eine offene Thür zu finden. Hier rund um uns sind noch sehr viele Heiden, an denen die Heilsbotschaft gebracht werden muß, und deshalb würde es mir sehr leid thun, wenn die Arbeit auf Matroosfontein aufgegeben werden muß, denn Herr Holzapfel hat schon Mal den Gedanken geäußert. Doch ich überlasse die Sache dem Herrn, der alles regiert nach seinem Wohlgefallen. Lieber Herr Inspektor, da bei uns noch ... Leute sind, die ihre Kinder gerne zur Schule schicken möchten, die aber durch Mangel an Kleider davon verhindert sind, so möchte ich Sie freundlich versuchen uns etwas [sic] Kleider zu schicken aus dem Lager, wann es eben möglich ist. Weiter habe ich noch die eine Bitte an Sie, mir ab und zu die Missionsberichte zu schicken, denn ich höre so wenig von der lieben Mission. Meine herzlichsten Grüße an meine teuren Lehrer Herrn Pastor Krafft und Kriele, vielleicht werden die lieben Herren sich noch des schwarzen Paul erinnern. Bitte grüßen Sie Frau Inspektorin herzlichst von mir. Nun wünschend, daß der Herr Sie lieber Herr Inspektor noch lange Jahre zum Segen für viele möchte setzten, bleibe ich mit den besten Grüßen von meiner lieben Frau, Ihr untergebener Paul Mavanzilla Matroosfontein Elsies-River Halt South-Africa. Diese Informationen werden ergänzt, oder stehen zum Teil im Widerspruch zu folgenden Recherchen (von Eckhard Möller und Wolfgang Apelt): Mavanzilla (Movanzilla), Paul Bei meinen Recherchen (Eckhard Möller)bin ich heute in den Schülerlisten des Evangelisch stiftischen Gymnasiums in Gütersloh auf folgenden Eintrag gestoßen: Paul Matjamwa Mavanyilla [ggf. auch: Mavonzilla oder ähnlich] * Afrika, näheres nicht angegeben getauft am 24.11.1884 in Eutritzsch * 1875 mutmaßlich Vater: unbekannt Vormund: Superintendent Schmalenbach in Mennighüffen Aufnahme: 14.07.1886 Vorher: Selekta zur mittleren Volksschule in Gohlis-Leipzig Aufnahme in die VI Leider lässt sich nicht nachvollziehen, wie lange er die Schule besucht hat. Aus dem LKA der EKvW habe ich die Auskunft bekommen, dass sich zu Paul M. Schriftgut im Schmalenbach-Nachlass befindet. Daraus geht hervor, dass er als Missionar ausreisen sollte, aber entweder auf dem Weg nach Bremenhafen oder während der Schiffspassage gestorben ist. (30.1.2007) Protokollbuch Deputation: 362: 1893, 10.4. Prüfung vor Deputation 368: 1893, 6.6. mit Eich zum Kap ausgereist 376: soll nach Hereroland (Sept.93), keine Pflicht ihn anzustellen 300: Mai 1902: Lehrer auf Sarepta, soll L 5 bekommen In RMG 2.375 Jahresbericht in deutsch von Jan. 1905 von der Station (Filial) Matroosfein Jahresbericht für 1891 erwähnt Paul Mavanzilla (als Hospitant) Geburtsort: Central-Afrika, Jahr 1873; 2. Jg. im Seminar; 1892 im 3. Jahrgang; 1893 nicht mehr Jahresbericht 1905 (S.8): Schwierig sind die Verhältnisse von Matroosfontein, besonders durch den Mangel einer festen Wohnung für den Lehrer Paul Mavanzilla und... Jahresbericht 1906 (S.12): Der Lehrer Paul Mavanzilla bat anfangs Juli um seine Entlassung und verließ den Dienst. 31-01-07apelt Ein zusammenhängendes Bild ist aus diesen Informationen (noch) nicht zu erkennen. Paul Mavanzilla wäre demnach einer der wenigen Afrikaner, die das RMG Seminar besuchten. Mir ist aus Namibia nur der gescheiterte Versuch von RMG Missionar Otto Simon bekannt, der während seiner Tätigkeit als Ausbilder der Evangelisten in Gibeon versuchte den viel versprechenden Schüler Gustav Kamatoto nach Deutschland an ein Seminar zu schicken. Scheinbar musste er die Ausbildung abbrechen, und vorzeitig ins Südliche Afrika zurückkehren. Auch wenn die Einzelheiten seiner Herkunft, die Zusammenhänge seines Werdegangs in Namibia, seine Reise nach Deutschland, seine Ausbildung dort und seine Rückkehr nach (Süd) Afrika nicht in Einzelheiten bekannt sind, so wurde er in Matroosfontein als einer der Gründer der protestantischen Gemeinde in Erinnerung gehalten. Personal Background of Gideon Thomas Gideon Joseph Thomas grew up in Sarepta, a small settlement on the sandy road between Cape Town and Stellenbosch. His childhood was formed by the Christian environment on the mission station - one of the oldest RMG congregations in the Cape - at the end of the 19th Century. Two generations of the Thomas' family can be traced back to 18th Century and his father, Kupido Thomas, was remembered by the RMS missionaries as one of the leading elders in the congregation with "evangelistic talents".6 Gideon Thomas worked as a driver for a rich trader in Cape Town before he was employed in the Sarepta congregation on the 1st January 1922. The initiative for his employment originated in the NGK congregation of Kuils Rivier, where the white Boer farmers looked for somebody who could take spiritual care of their black farmworkers. They committed themselves to the payment of a yearly amount of £ 96 (£8 per month) for the salary for the black evangelist. The RMS choose Gideon Thomas as the evangelist. Gideon Thomas, who had become a committing Christian a few years earlier, left his job in which he had earned twice as much and started the work as an evangelist amongst the "poorest and seediest of the poor". The family Thomas played an important role in the foundation years of the congregation Sarepta. According to the records the origin of the congregation goes back to the beginning of the 19th Century, when a big earthquake in Cape Town drove its inhabitants not only out of the town but also to repentance and prayer. One of them was Johanna van der Berg (Jane) who moved to the place which was later to be called Sarepta and who had the vision that the first church would one day be build at her house. It was in Jane`s house that the first services were held by a missionary from a neighbouring station and it was on her former plot that the first church was build. The first two permanent missionaries of Sarepta were previously stationed in Damaraland. During the IWW missionary Feige was interned and the congregation was run by the elder Jaffi Thomas and the sacristan Mozes Thomas. In the following years Gideon Thomas worked amongst the farmworkers of the Cape wine estates which were notorious for the "dopsystem" according to which the workers were partly paid in alcohol, resulting in an extreme high percentage of addicts amongst the workers. On Thomas` initiative the congregation was able to build a small chapel in Brackenfell during 1926.7 In March 1930 Gideon Thomas passed his evangelist examination before missionary Weber, the dean of the mission church of the Cape, after being taught "for many years" by Feige. His salary rose to £ 132,- per year plus an allowance of £ 18,- for his housing.8 Efforts by the NGK to take Thomas over for further training as one of their preachers was thwarted by the RMS´ own plans to have him trained as a pastor. "Sarepta suffered most as the result of the war. (IWW) The Rev. Mr. Feige was interned most of the time. Mrs. Feige, supported by the elder Jeftha Jones and others, did everything in her power to continue the work. At the end of the war the Rev. Mr. Feige returned to Sarepta. There was a strong revival in 1924. This small congregation supported itself on a voluntary basin in a surprising way. The work was later extended to Brackenfell, Bellville and Matroosfontein. [...] At Sarepta the relationship between the Rhenisch Mission and the D.R.C. congregation was exceptionally good. The latter requested that an evangelist should visit their farm-labourers. Gideon Thomas was trained by the missionary for this purpose and financially supported by the D.R.C. congregation. When Rev. F. Feige was moved to Stellenbosch in 1932, [...]. Evangelist Gideon Thomas was now responsible for Matroosfontein, Elsies River and Bellville and the Rev. J. Reuter for Sarepta. Gideon Thomas was ordained in 1935"9 The disturbed relation between the congregation members of Sarepta and the local D.R.C. congregation and its "dominee" during the 1920`s is documented on two occasions. When the "dominee" Dr. Steenkamp requested the trumpet choir of Sarepta to play during the inauguration of the new D.R.C. church in Parow, the members of the choir rejected his request with the argument that the "dominee" always used to speak very nasty about Coloureds during his speeches. Another incident strengthened the bitterness which was felt towards the D. R. C. congregation because of its open discriminating outlook. When the daughter of the former Sarepta missionary Rath died, the funeral service was held in the D. R. C. church in Kuils Rivier, where her husband was an important elder. Because of her outstanding role in the Sarepta congregation, which she played over many years because her father was tragically widowed before coming to Sarepta, many of the congregation wanted to attend the funeral service. When the missionary Feige requested the D. R. C. to put aside a separate part of the church for his congregation members to attend the service, the request was rejected by the D. R. C. church council with the argument, they did not want to have Coloureds in their church. When Feige left Sarepta in October 1932, he had continuously trained Gideon Thomas for many years with the aim of having him ordained at a later stage. In Feige`s reports to the mission council in Barmen he repeatedly praised Thomas steadiness, faithfulness and the big help he meant to the Sarepta congregation. It seemed natural that he was made responsible for the three congregations in Matroosfontein, Bellville and Elsies River when the missionaries changed in October 1932 and the work was re-structured. This local decision to extend the responsibility of Gideon Thomas coincided with an important and far-reaching decision taken by the general assembly of the RMS in Barmen, Germany. On 21.07.1932 it decided to hand over its congregations in its oldest mission field in the Cape to the D.R.C. The economic recession and the drastic effects it had on the activity of the RMS in Germany was the background on which the mission council used the psychological effect of ending the work in one mission field to maintain the willingness of financial sacrifice for other work fields in those years of deprivation. That the 10 RMS congregation of the Cape were no longer financially dependent from the Mission Society in Germany was skilfully kept back in the decision making meetings. To prepare the handing-over, the director of the Africa Department Pastor Driessler was send to the Cape in 1931 with the clear instruction to start the necessary negotiations with the D.R.C. The RMS missionaries of the Cape documented their open opposition to these plans in two memoranda in which they also voice their concern about the negative attitude of the boers against the RMS congregation members.10 In their memoranda the RMS missionaries sketched the alternative to this step in the formation of a "Volkskirche" and at the same time commit themselves to "[...] more serious handling of the training of helpers as evangelists and pastors [...]"11 How irrelevant the position and opinion of elders, helpers and evangelists during this episode - roughly 100 years after the beginning of the RMS work - in the RMS Cape congregation still was, can be seen in the fact, that they were not officially consulted before the decision. It is therefore not surprising that the opinion of Gideon Thomas on the issue is not recorded. From the missionaries views and remarks in their reports it can however clearly be deducted that their rejection of any plans to join the D.R.C. must have been much more distinct. In his halfyearly report of September 1934 it is already obvious that possible problems are looming within the Goodwood congregation. Missionary Reuter - who was responsible for Goodwood from Sarepta - discharged the son of evangelist W. Daniels who was taken care of the financial matters of the congregation and whom Reuter blamed of irregularities in the financial management and of inciting the members of the congregation against a possible future take-over by the D. R. C.12 When, in 1943 the 80-old evangelist W. Daniels of Goodwood was discharged, because he lived "in sin" with a woman, missionary Reuter and the superintendent of the RMS in the Cape tried to hand over the congregation Goodwood to the D. R. C., the church council rejected this proposal emphatically and unanimously. Reuter tried to explain this unequivocal rejection with the political character of the decision and the communist influence from Cape Town. Only in a second thought he also mentioned the approach of the local D. R. C. pastor and his agitation for segregation which resulted in mistrust and hostility on the side of the RMS Goodwood congregation.13 Ordination of Gideon Thomas In 1935 Feige - who had trained G. Thomas over many years - applied for the permission from the RMS "Deputation" to ordain him. The permission from Barmen was given through the chairperson of the RMS in the Cape, Söhnge, and Gideon Thomas was ordained on the the 30.06.1935 as one of the only two indigenous pastors within the RMS congregations in the Cape. The ordination in the old Rhenisch Church in Stellenbosch was celebrated on a big scale, together with the represantatives of other Mission societies in the Cape. The longstanding disapproval of the ordination of indigenous co-workers amongst the RMS missionaries14 was bluntly demonstrated by the fact, that one of them stayed away from all celebrations connected to the ordination of Pastor Thomas. Even though Feige had initiated the ordination through a comprehensive training and the final application for its approval, he nevertheless intended to allow Gideon Thomas only a very limited autonomy in his work as a pastor. "[...] the helpers should not be independent, but should always work according to the instructions of the white missionary, who will always be responsible for the helper. This is how I handle it with Gideon Thomas. I leave him all his freedom but he has to account for everything he is doing and I only intervene when it is necessary, otherwise I am acting as an adviser."15 After his ordination, Pastor Thomas was in charge of the three small congregations Elsies-Rivier (where he stayed), Matroosfontein and Belville. About 270 members of the congregation were entitled to take part in the Holy Communion. The salary of Pastor Thomas was paid from the income of the Cape congregations. Pastor Rudolf Wegner (since 1892 hostel father of the Johanneum in Gütersloh, hostel for the sons of missionaries, was later - in 1906 - made as one of the three "inspectors" within the management of the RMS) wrote already in 1899 shattering critic about the non-existence of qualified co-workers within this oldest mission field of the RMS.16 In June 1946 the Goodwood congregation, which was till then still administered by Reuter from Sarepta is handed over to pastor Gideon Thomas.17 On ??.??.???? Goodwood is handed over to the Moravian Church of South Africa.18 On 03.04.1947 the RMS was officially handed over the Sarepta congregation to the D.R.C. Even its missionary Reuter joins the D.R.C, to "[...] make it easier for the congregation [...]" to do the step of joining the D. R. C. School- and church-buildings remain property of the congregation.19 When Reuter retired End of June 1952, the D.R.C. "leraar" A. J. J. Botes was appointed by the D. R. C. for the Sarepta congregation. It seems from a note in the text on Kleinschmidt that the RMS missionaries in the Cape were marriage officers already in the 19th century.20 Financial situation of the RMG congregations in the Cape The congregations were not only financially selfreliant from a quiet early stage, but they were also able to support the work of the RMG in other fields. When the retired missionary Dr. Brincker, who settled in the Cape after his retirement in ??, produced the different educational and religious publications in Kwanyama for the RMG missionwork amongst the Kwanyamas in northern SWA, the costs were mostly covered by the Cape RMG congregations.21 Conflict in Matroosfontein Bereits bei dem ersten Besuch des Inspektors der RMS in Matroosfontein, zeichnen sich die eindeutigen Hinweise auf eine Trennung von der RMS ab. Menzel schreibt: "Gideon Thomas ist gewiß eine eindrucksvolle Persönlichkeit. Mit ihm hatte ich zusammen mit dem Altpräses unserer Kapmission, Missionar Söhnge, und dem Präses unserer Arbeit in Südwest-Afrika, Missionar Diehl, ein Gespräch über die Zukunft seiner Gemeinde. Bei ihm stieß ich auf klaren Widerstand gegen den Anschluß an die Burenkirche. Es war ähnlich wie in Wupperthal. Ich erinnere mich noch, wie er ziemlich leidenschaftlich sagte: " Wenn ich meiner Gemeinde jetzt zureden würde, sich der Burenkirche anzuschließen, könnte ich sie genau so gut auseinanderjagen." Es kam uns in den Sinn, daß Gideon Thomas daran denke könnte unter dem Namen der Rheinischen Mission eine selbständige Kleurlingsgemeinschaft zu stiften. So fragte ihn dann Präses Diehl: "Habt Ihr vielleicht den Gedanken, ganz allein für Euch zu existieren oder denkt Ihr daran, Euch später bei der einen oder anderen Gesellschaft anzuschließen?" Gideon Thomas erwiderte darauf: "Nein. Wir haben nicht die Absicht, eine unabhängige Kirche zu gründen; denn wir werden ja als kleine Gruppe auf die Dauer nie existieren können. Laßt uns nur auf die Führung Gottes warten. Wenn der Tag anbricht, an dem wir gezwungen werden, etwas zu unternehmen, müssen wir neu planen. Ich kann Ihnen auch die Versicherung geben, daß wir keine andere Gesellschaft im Auge haben, an deren Tür wir anklopfen werden. Beinahe alle Leiter der bekannten Kirchen sind bereits bei uns gewesen und haben uns versichert, daß ihre Türe, wenn wir genötigt wären, einen anderen Weg zu suchen, für uns weit offenstände." Man muß abwarten, wie der Weg unsers Pastors Gideon Thomas und seiner Gemeinde weitergehen wird. Jedenfalls konnte man aus dem, was er sonst noch sagte, schließen, daß die Kleurlinge den Tag erwarten, an dem sie eine völlig selbständige Kirchengemeinschaft sind, in die kein Weißer mehr hineinredet. Gideon Thomas, der jetzt 55 Jahre ist, mag in dieser kommenden selbständigen Kleurlingskirche eine führende Rolle spielen."22 In 1952 an (absurd) situation in the former RMS congregations showed, which is probably unique in mission history: of the 10 former RMS congregations which were staffed by RMS missionaries, some had been handed over to the D. R. C. - partly against the will of the congregation - , others had joined the Monrovian Church. Only Matroosfontein, the one of all congregations, the only one with an ordained, indigenes pastor resisted all attempts to be incorporated into an existing local church. Pastor Gideon Thomas, together with the majority of council and congregation members tried to keep the status quo as a "Rhenish" congregation. His counterpart in the congregation was the help preacher Liedemann. Berhard Wilhelm Liedemann was born in 1895 on the Moravian mission station Mamre and was trained as a teacher by the Moravians in Genadendal23. Liedemann, together with his followers, favour an integration of the Matroosfontein congregation with the Moravian Church. This setting had got what was needed for a final split. When missionary Söhnge - who had been commissioned by the RMS board to enforce the handing-over of the Cape congregations to other mission societies - died in the beginning of 1951, his responsibilities was transferred to the former RMS missionary Reuter, who had associated himself with the D.R.C. This fact, together with other longstanding grudges, encouraged Gideon Thomas to approach the RMS board in Germany in August 1951 with the request to transform the Matroosfontein congregation into an "[...] indigenous or independent Rhenish congregation [...]" with the option to join a bigger church organisation at a later stage. The possibility to be incorporated into the Moravian mission was rejected by Thomas without reasons in his letter to the board. According to Thomas, the reason why this option was favoured by the help-preacher Liedemann, was the wish of Liedemann to be ordained as a Moravian pastor.24 Im August 1951 schreibt Diehl an Menzel über sein Treffen mit Gideon Thomas. Diehl zusammen mit Reuter besuchen ihn Nachmittags des 11. Juli 1951 in der Wohnung von Thomas in Elsiesrivier. Thomas macht deutlich, dass er Reuter nicht als Vertreter der RMG auftreten kann, weil er inzwischen zu NGS übergegangen sei. "[...] sie seien nicht gewillt, einen Mann der NGS als ihr Oberhaupt anzunehmen. Während Diehl die Situation so darstellt, dass "das Kind die Mutter verlassen habe", so versteht Thomas die Situation eher so, dass "die Mutter nicht mehr viel nach dem Kind gefragt habe". "Darum versuche nun das Kind, seinen eigenen Weg zu gehen und selbständig seine Existenz zu begründen". Thomas wirft den Beiden vor, dass am Grab von Söhnges die Station Wuppertal als letzte RMG Station genannt worden wäre, ohne mit einem Wort seine Gemeinde zu benennen. Außerdem sei ihm niemals die Benennung Reuters als rechtsmässiger Nachfolger von Söhnges genannt worden. Zu dem Finanziellen verwies Thomas "[...] vor allem auf das Handeln des Ds. Kritzinger (Schwiegersohn von Feige), der Pastorie und Schule in Elsiesrivier, die ja Br. Feige aus Privatmitteln hatte bauen lassen, aufgekündigt habe, nachdem er sich vergewissert hatte, dass Gideon Th. nicht zur NGS übergeht. Die Schule verkaufte er an die Regierung, die Pastorie kaufte Gideon selbst, da er ja darin wohnt. Und was nun das Anstössige für ihn ist, man habe bei diesem Verkauf noch seine Geschäfte gemacht zum Nachteil der Kleurlinge. [was ihn sichtlich ärgert, ist die Tatsache, das mit all dem ncihts angefangen warden kann,] ohne die Zustimmung des Superintenden von der RMG. [...] Diese Begegnung mit Gideon Thomas bestärkte uns in der Annahme, dass er seinen WEg der Selbständigkeit zu Ende gehen will auf seine Weise." (AELCRN n.N. n.d. H.-K. Diehl 1949). This letter only marked a stage in the alienation process between Thomas and his congregation on the one side and the RMS board and its representatives (which were no longer accepted by Thomas) on the other side. It cumulated in the dismissal of pastor Gideon Thomas as an RMS pastor on the 15th May 1952 and the cancellations as a marriage registrar by the RMS shortly afterwards. Due to the fact that the RMS was no longer represented by its own proxy in the Cape, the official handling of the matter was done by the "Präses" in the remote Windhoek. This far-reaching step marked the final breaking between the RMS and its only ordained indigenous pastor at this stage in Southern Africa. The response of Thomas and his congregation was swift. On 7th June 1952 a congregation meeting with 108 members passed on a resolution in which they declared their position in four points. They declared their disappointment of the RMS relaxation in interest and support since 1934 and the fact that the congregation's constitution of 1942 had emphasised the development as an "independent body" which was implemented in the same year with the transaction of the church property from the RMS to the congregation. As the final sign of dissolving the link between the congregation and the RMS, the resolution mentions the dismissal of its pastor by the RMS. In a last point the resolution demands its dissolution from the RMS.25 The resolution and legal proceedings which were initiated by the RMS in the name of Wilhelm Liedemann to get hold of the church buildings terminated all brotherly connections which had dominated Thomas work within the RMS. The court case was later terminated by the RMS because it could not proof that Liedemann was officially appointed as the leader of Matroosfontein by the RMS representative. The RMS had to leave the church to Gideon Thomas and his congregation while Liedemann was left in charge of the school. When things looked to run smoothly again, and after investments in the school - with the help of money from the Moravian church who was planning to take over this part of Matroosfontein - Gideon Thomas started a court case against the management of the school with the claim that the school should also be under his authority. In August 1952 Thomas position is weakened considerable when the RMS congregation Belville is handed over to the Moravian Church in the Cape against the will of a part of the congregation.26 Liedemann, who was ordained in the mean time by the Moravians in 1952 in Mamre after attending the Moravian Theological Class27, became pastor of this congregation and the members of Matroosfontein who did not remain with Thomas. In a second court-case at the supreme court of South Africa, provincial division (with Liedemann as the plaintiffs and Thomas as the defendants), in which a decision on the management and ownership of the school was expected, it soon became evident that the costs involved would by far exceed the value of the buildings of the congregation under consideration. The proposal by "Präses" Diehl to the RMS board in Germany is to avoid no costs and fly over a representative for the proceedings of the court case. The motivation, not to abandon the remaining members and a possible positive consequences of a won court case on a similar situation in Rehoboth, might have been the decisive reasons for this advice.28 Without going into details it must be pointed out that the steps taken by Thomas and the congregation were necessitated by the legal pressure which popped up in the same years through the introduction of Apartheid laws in the Cape. So-called "Coloured"-areas were designated by law and longstanding communities were forcefully removed. What big changes since the judgments of Feige from the 1930s and Diehls remarks about Thomas: "[...] Gideon Thomas ist dafür auch zu ehrgeizig, als dass er hier einen Deut nachgeben wuerde. (sic!) Man sagt zwar, seine Frau sei sein boeser Geist; aber auch Thomas selbst kann sehr fromm reden und tun, ist aber alles andere als ein geistliche Persoenlichkeit. [...]"29 Finally, in February 1963 the two sides agreed on an out-of-court settlement, which allowed Thomas the use of the name "Rhenish Independent Church Matroosfontein" and the school and church.?? (Gerichtsentscheid NICHT bei der Akte!!)30 When missionary Reuter and pastor Liedemann tried to hold a service in Matroosfontein on Sunday, 6th July 1952 they are prevented by old church council members of the congregation Matroosfontein. With 60 members of the congregation they hold a service in the School.31 Probably members of the church council post the following text to a Cape Town newspaper: To The Cape Argus. Congregation prevented Minister from entering the pulpit When the congregation of the Rhenisch Mission Church Matroosfontein was about to start their afternoon service, yesterday the Rev. J. Reuter of Kuils River, led by Mr. B. W. Liedemann, principal of the Matroosfontein Rhenis (sic!) school unexpectedly enterd the church to take charge of the service, but was prevented after a heated discussion by the Kerkraad in doing so. They were forced to leave the church and the servive (sic!) was then continued peacefully. The Rev. Reuter who sold the school and church properties to the local Kerkraad, and shortly afterwards left the Rhenisch Clergy the (sic!) join the Dutch Reformed Mission Church, now claims by force to be acknowlege (sic!) as head of the Matroosfontein Church again. This the kerkraad and congregation refuse."32 "In 1951 Sarepta, as the last of the southern stations, was transferred to the D.R.C. The Rev. Gideon Thomas broke away from the Rhenish Mission and founded an independent church in Goodwood."33 Married: Wilhemina Marie Thomas (née Abrahamse) 03.07.1898 - 10.03.198934 Wilhemina Marie Abrahamse was born in Saron. She also had a Christian background as she grew up in a family that was active in the RMG congregation Saron. Their she was trained as a teacher. In this proffesion she worked for many years, also in the congregation of her husband. (A remark made by the son of Gideon Thomas shows an interesting aspect of the evangelist/pastor and his wife: Whenever Thomas writes of his wife in the many diaries which he wrote, he referes to her as "the housewife".) Children: In his many diaries which Thomas kept, he never refered to his children, to their birth, or any matter relating to his family.35 * Morris Isaac Thomas (4.9.1925-6.2.1993) * Gilbert Joseph Thomas (8.12.1930-) * Silvia Thomas (12.1.1929-16.3.1995) * Collin Thomas (2.9.1937-) All four of the children went into the teaching professions, Gilbert became a principal and local leader and influenced the educational and social conditions of Elsies River. Grandchildren of Pastor Thomas are all amongst the intelligentsia of the New South Africa, but no-one choose the profession as a theologian. Education: Other family members connected to RMG: Mission Stations: Sarepta, History with the RMG: Similarities between the breach of Gideon and the later Rehoboth secession Background of the formation of the "Rynse Kerk in SWA" After his ordination Beukes was at the centre of the controversy during the secession of the Rynse Baster Gemeente Rehoboth. In 1958 an "Aksiekomitee" was formed in Rehoboth which in fact replaced the church council and formulated the protest against the newly constituted ELK (Rynse Kerk) of the synod 1957. According to Sundermeier the following issues were of such importance that the Rehoboth Christians felt their whole identity threatened by it: The "Lutheran" Church (ELK) was a "new" church and did no longer safeguarded the tradition and continuity of the mission work of the Rhenish Mission Society. Since the Whites are excluded from this "new" church, the ELK represents an Apartheid church. The registration of the ELK with the Department of Bantu Affairs made it a much despised "Bantu church". This point of contention later formed the base for the creed of the secession movement: "Luthers is soos Bantoe" ("Lutheran is like bantu".) The Rehoboth members of the synod who decided the church constitution were outvoted by a "non-white" majority. The new "bantu church" would endanger the Rehoboth congregation, since a bantu majority would have the right of disposal over Rehoboth church property. Together with the disposal over the Rehoboth church property much more would be at stake. The independence of Rehoboth was threatened and would allow the South African Government to enter the Rehoboth area and take over control. The Rehoboth citizens were represented in the synod through the Rehoboth members of the synod. Their warning against a split in the church must have been heard by the others. Since the synod did not consider their complains seriously, the Rehoboth minority must now fight for their rights. The Rehoboth members of the synod were anonymous in their rejection of the "new" church, just as the whole Rehoboth population will now follow the ways of the forefathers and go the traditional path of the congregation and the Rehoboth nation. Pastor Beaks was considered as the spiritual father, the "heart" and "heritage" of the Rehoboth congregation and of the protest movement. To finally test his commitment for the "Aksiekomitee", he was requested in a letter dated 5.9.1959 by the "Aksiekomitee" to become its leader and pastor of the "Rynse Baster Gemeente". In his written reply, a few days later, Beukes renounced this request and made it open that he was not prepared, in spite of all personal consequences, to follow the "Aksiekomitee" in its rejection of the newly constituted ELK. He justified his decision by referring to Acts 4,19 "[...] Whether it be right in the sight of God to hearken unto you more than unto God, judge ye". He saw in the ELK the only way that lead to an independent church. "[...] I was and I am still your pastor and I will remain so on this path. [...] I pronounce that I am prepared to be ready to die for you, if I can win you over for Chirst."36 The "Aksiekomitee" had employed its own pastor and wanted him to reside in the parsonage of the congregation. Beukes however resisted a removal from his residence, since he considered himself the legally appointed pastor of the Rehoboth congregation. On the 26.12.1960 the conflict escalated when a crowd of local people assembled in front of the parsonage to demand the key for the church. Beukes refused to hand it own and was physically threatened. Only the intervention of women of the congregation could protect him. When the crowd grew during the evening and got more and more threatening, Beukes escaped to the secure surrounding of the missionaries house next door. When the people noticed that he had escaped they stormed the parsonage and removed all furniture. It was at this stage of the evening that Beukes colleague in the ELK Damara-Congregation of Rehoboth, pastor Apollo's Xamseb, heard of the awkward situation in which Beukes found himself. When Xamseb, together with his evangelist Fritz Eichab??, hurried to the parsonage to help Beukes, they were beaten up by the crowd and Eichab??, who was seriously injured, had to be taken to hospital. The news of this event infuriated the Damara members of the congregation and it was only due to Xamseb's intervention, that uncontrolled retaliation actions by the Damaras were prevented. The conflict had reached a stalemate by 1961 and no measures by the church council to solve the dispute were of any success. The ELK congregation had dwindled to 800-1000 members.37 After 1961 the "Aksiekomitee" (now "Rynse Kerk in Suidwes-Afrika") shifted its emphasis with in the conflict on the management of the Schools. Legal procedures, demonstrations and a month long School strike followed. Through a court decision in 1966 the forcefully closed Schools were finally opened again. When differences of opinion within the ranks of the "Rynse Kerk" led to a split in the group, the hostility between the newly formed splinter groups and the ELK subdued.38 Contacts between the "Rynse Kerk in SWA" and Gideon Thomas When it became clear that the "Rynse Kerk in SWA" could not count pastor Jakobus Beukes as their first pastor they got in contact with AMEC and with Gideon Thomas in the Cape. In 1959 one of the main figures in the "Aksiekomitee", H.M. Olivier - principal of the coloured school in Windhoek - together with A.G.F. Klappers (sic!) travelled to the Cape and contacted Thomas in Matroosfontein/Elsiesrevier. Obviously without any result concerning their aim to find a pastor for Rehoboth, but probably with the effect that this visit demonstrated their similar background in the conflict with the RMS and strengthened their cooperation in the future. When the discussions with Thomas showed no positive result the two representatives of the "Rynse Kerk in SWA" further approached the Moravian Church and the Calvynse Protestantse Kerk ("Morkel Church") with their request. The "Morkel Church" reacted positively and arranged that pastor Lindeboom, a former pastor of the Moravian Church who had joined the "Morkel Church", came to Rehoboth for one and a half years (till 1961).39 Further reading: Gideon Thomas kept a detailed diary in which he recorded all his activities relating to the work as an evangelist or later as a pastor. 'RYNSE KERK' 021-932-8125 Kerkkantoor Elsiesrivier Die Rynse Kerk Elsie's River South Africa E-Mail Rev T.J. Solomons erhenish@mweb.co.za webmaster: alan@yeates.org Die Rynse Kerk Elsies River P.O. Box 310 Elsies River 7490 Cape Town South Africa 021 - 9328125 All pages copyright (c) Maintained by AP4Internet 'RYNSE KERK' 021-932-8125 Kerkkantoor Elsiesrivier Die Rynse Kerk Elsie's River South Africa E-Mail Rev T.J. Solomons erhenish@mweb.co.za webmaster: alan@yeates.org Die Rynse Kerk Elsies River P.O. Box 310 Elsies River 7490 Cape Town South Africa 021 - 9328125 All pages copyright (c) Maintained by AP4Internet Argief van die NGKerk (ANGK) - Stellenbosch 26.10.2004 Research Topics - Negotiantions between the director of the Africa Department of the RMS (Driessler) and the DRC in 1931 - Handing over of Sarepta congregation to the DRC on 03.04.1947 (together with the RMS missionary) - Diary of Hein - Payment of RMS evangelist Gideon Thomas (Kuils Rivier and Brackenfell) by NGK members of Kuils Rivier Files: KAAP PV 153 (P 59/3) Privaat Versameling Inhoud: Hein Fredrick Musikboid Rekeningboek (vollständig abfotographiert) 1857 1867-1905 KAAP PV 154 (P59/1/1 P 59/1/2) Privaat Versameling Inhoud: Hein JF Dagboek 1844-1866 In Hein's dagboek are the following details typed and pasted on the first page: "1826 of 1827 Joh. Fr. Hein gebore 1841 Eerw. Budler ontmoet Hein op Wupperthal 1842 Budler met Hein na Namakwaland 1842, 16 Oktober Budler doop Hein op Steinkopf 1844, 6 Maart Hein begin sy werk of Ugrabies 1846 Hein trek na die "bierkaptein". 1848 1 Oktbr. (sic!) Hein le tuine aan op Koeboes, die "tuinplaas." (sic!) 1848, 23 Oktbr. Kleinschmidt doop 44 persone en bevestig 15 huwel. 1848, 18 Jan. Eerw. Hardeland in Richtersfeld op Reis na Groot Namaland. 26 Maart 1849 Hein met Elisabeth Wimmer getroud. 1851 Ontdekking von koper in Rf. 1852 Hein trek na Ebenezer. 1858, 22 Desbr. Hein trek na Amandelboom. 1862 Hein keer terug na Rf. (20 Aug). 1863 Bossieskerk ingew. Op Koeboes 1893 Die nuwe kerk ingew. Hein georden (1 Oktbr) 1891, 10 Desbr. Mevr. Hein oorlede. 1901, 6 Novbr. J. F. Hein oorlede 1944, 1. April Hein se monument onthul." The actual "Dag Boek" of J. Fr. Hein has 215 pages and covers the period from 20.2.1844 up to the 2.4.1866. It has the size of 11cm x 19cm x 2cm. I have photographed it on the 26.10.2004 and saved it in the directory PV 154 Dagboek Hein JF. Another "Dag Boek" has 17 written pages and is a thinner booklet, with dramatic photos on the cover ("Poniatowski's Tod in der Elster ..."). It covers the period from 15.11.1856 up to 07.08.1857. It has the size 16cm x 21cm x 0,2cm. It is copied to PV154/2 Dagboek Hein small KAAP KS 284 (S 5/2/212-216I) Kommissie Sinodale Sending Kommissie Inhoud: Vredendal, Wittedrift, Wupperthal, Zionskerk, Hartswater) Sarepta Notule 1905-1926 SK-G 55 2793 (thick book) "Notuleboek van de Kerkeraadsvergaderingen der Rynsche Zendingsgemeeinte te Sarepta" starting from 11.01.1905. Amongst the "kerkraadsleden" is Kupido Thomas who signes with K. W. D. Thomas. His signature under the "notules" can be traced from the first recorded meeting of 11.01.1905 up to 23.06.1909. After that a J. A. Thomas signes, but the collections of money by Kupido Thomas are still mentioned in the notules of the 12.1.1910, in which K. W. D. Thomas did not sign as a present kerkraadslid.) J. A. Thomas signs from 12.1.1910 till 1.10.1913 then a C. F. Thomas signs. C. F. Thomas signs till 2.10.1916 then again J. A. Thomas signs. At the end of 1922 J. A. Thomas resigns as an elder. 3.1.1920 a diacon Johannes Thomas is mentioned; a diacon Jeftha Thomas is mentioned in a meeting 01.01.1921. In the meeting of the 04.01.1922 G. J. Thomas is mentioned as for the first time as an evangelist. In the meeting of the 14.03.1922 G. J. Thomas is mentioned as an evangelist and elder of the congregation. In September 1922 (recorded in the notule of the meeting on the 23.9.1922), Cornelius Thomas is choosen as a new elder. He signs the notule with C. F. Thomas. He can be traced till 7.10.1925. On 20.6.1926 J. A. Thomas is back on the church board. Sarepta Notule 1947-1961 SK-G 55 1/2 2794 (thick book) allready under NGK In the first recorded meeting, 18.8.1947, C. F. Thomas is again mentioned as an elder. "Spesiale Vergadering van Kerkraad. Die kiesing van nuwe kerkraadslede vir 1948 en 1949. In this meeting Ds. Malherbe is present. It is anounced by the chairperson that C. F. Thomas resigns at the end of 1947, but that C. F. Thomas can be choosen again. Thomas is however not choosen in this meeting. From 08.05.1948 there is a C. Thomas in the list of elders who signed, up to 13.10.1957. In the board meeting of 19.04.1952 it was finally decided to join the Ned. Geref. Sendingkerk in Suid Afrika, if the ownership of congregation is recorded in the name of the congregation. This notule is signed by 2 Thomas: F C. (??) Thomas and M. Thomas - but they are not specifically mentioned in the notule. M. Thomas had to resign as the "Kapilaan (Kapitaan??) van die Brigade" in a special meeting on 03.06.1953. It is also the last meeting attended by Reuter. F. C. Thomas is listed in this meeting, like all the time up to this point (and later, when I no longer checked the names). In 1956 no longer any Thomas on the list of elders. Now J. G. Steenkamp is the chairperson. Ds. J. G. Steenkamp is now the dominee of the congregation, later in 1964 G. G. Cornelissen joins. "Notule van Gekombineerde en gewone Kerkraadsvergadering gehou op 17 Sept. 1953 6. Inlywing von gemeente: Met 'n meerderheid van stemme was dit besluit om aansoek te doen by die Ring van die Strand om ingelyf te word. Alle reelings in hierdie verband as ook die oorhandiging van die Transportaktes was aan die Leraar en Br. Sololon oorgelaat." SK- G 55 1/2 2794 p. 250. KAAP KS 284 (S5/2/212-216) Kommissie Sinodale Sending kommissie Inhoud: Vredendal, Wittedrift, Wupperthal, Zionskerk, Hartswater. KAAP KS 124 (S5/1/1/3 S5/1/1/4) Kommissie Algemene Sending Kommissie. Inhoud Notule 1920-1927 (S5/1/1/3) 1928-1932 (S5/1/1/4) "Notule van 'n vergadering van die Algemene Sendingkommissie, gehou te Kaapstad, 18-20 Augustus 1931. 26.) Gerapporteer word dat Direkteur Drieszler van die Rynse Genootskap uit Duitsland, onder gestipuleerde voorwaardes, die arbeidsveld, gemeentes en staties van die Rynse Genootskap aan die Sendingkommissie aangebied het. Dit gee aanleiding tot die nagaan van korrespondensie en bespreking van die stukke in hande. Aan 'n deputasie, bestaande uit Eerww. Weber, Geide [sic! müsste Feige sein] en Sohnge (sic!), wat die gevoelens van die plaaslike sendelinge van die genootskap will uiteensit, word die gellentheid verskaf om die vergadering toe te lig. Die vergadering luister met aandag na wat die broeders meedeel, en nadat hulle vertrek het word besluit om aan Eerw. Drieszler te berig, dat die saak ernstig bespreek is deur die Kommissie, en dat, voordat verder in besonderhede gegaan word, dit aan die hand word gegee, dat indien moontlik, 'n gesamentlike bespreking sal plaasvind tussen Pastor Drieszler, die Binnelandse Subkommissie, en ook verteenwoordigers van die plaaslike broeders, wat op die hoogte van sake is, ten einde uitgangspunkete te kry vir verdere onderhandelinge. Indeien deur die Kommissie nodig en wenslik geag, sal aan Eerw. Weber afdrukke gestuur word van die korrespondensie met die Duitse verteenwoordigers." S5/1/1/4 p. 176-177. "Notule van 'n vergadering van die Algemene Sendingkommissie, gehou te Kaapstad, 16-17 Februar 1932. 'n Breedvoerige verslag van 'n onderhoud met verteenwoordigers van die Rynse Sendinggenootskap kom nou ter tafel. Sentatiewe voorstelle is by daardie geleentheid deur die Binnelandse en Finansiele Kommissies aan die hand gegee. Hierdie voorstelle dra volgens berig uit Duitsland die goedkeuring van 'n Subkommissie, wat hul oorweeg het, in beginsel weg. In kort kom dit hieroop neer, dat Rynse gemeentes geleidelik met die aftree van sendlinge na die N. G. Kerk sal oorkom. Die A. S. K. skenk sy goedkeuring aan hierdie voorstelle, en dra dit aan die Sendingkommissie op om die nodige vorm aan hulle te gee, en in naam van die A. S. K. na Duitsland as basis van onderhandelinge te stuur." S5/1/1/4 p. 200. "Notule van 'n vergadering van die Algemene Sendingkommissie, gehou te Kaapstad, 23.-25. Augustus 1932. 25.) Die Rynse Genootskap het die aanbod van die Algemene Sendingkommissie, om die Rynse gemeentes geleidelik te laat inlyf in die Ned. Geref. Kerk, met blydskap aanvaar. Verder onderhandelinge met die oog op besonderhede sal in die toekoms gevoer word met die Superintendent van die Sending, Eerw. H. Söhnge." S5/1/1/4 p. 224. KAAP KS 125 (S5/1/1/5 S5/1/1/6) Kommissie Algemene Sending Kommissie. Inhoud Notule 1932-1936 (S5/1/1/5) 1936-1939 (S5/1/1/6) KAAP KS 125 (S5/1/1/7) Kommissie Algemene Sending Kommissie. Inhoud Notule 1939-1942 (S5/1/1/7) G115 1/1 p. 250 "Gewone Kerkeraadsvergadering op 14.6.1921 De Voorzitter brengt het verzoek van de Zusters van de V. (??) Z. (??) Bond voor, nl. of de Kerkraad niet wil medewerken om eein bekwaam gekleurde christlike werker te krygen om voornamelik aan de gekleurden die zo zich in onze straten vergeten te arbeiden. Hy verteld wat hy reeds met Eerw. Feige oor deze zaak gesproken heeft. Er wordt besloten dat een com. Uit die Kerkraad een com. (3 Wörter in Klammern unleserlich) v. de V. Z. Bond en Eerw. Feige ontmoeten zal om de zaak te bespreken en te zien tot welke verstandhouding en plan hieromtrent we onderling komen kann, en dan van die K. R. G. brengen. In elk geval heeft deze zaak de volle sympathie en zedelike ondersteuning van de Kerkraad."40 G115 1/1 p. 254 "Gewone Kerkeraads Verg. 20.9.1921. De aanstelling van arbeider voor gevallen gekleurden. De zaak van de aanstelling van een evangelist of arbeider onder de (gevallen) gekleurden von onze gemeente wordt na rapport van de com. by de laaste verg. Breedvooriglik besproken. Men is eenparig daarin dat de aanstelling van zulk een person dringend noodzakelik is. De Eerw. Feige beveelt Gideon Thomas voor dat werk aan. De vergadering besluit hom voor een jaar vooreerst aantenemen om te zien hoe of hy wel werk doen zal en wel van af 1. Jan. 1922. Zyn salaris zal echter niet direct uit de Kerkekas genomen worden, doch de leeraar belooft zyn best te doen speciale ... en 'n ... met de £ 20 door de V. Z. Bond beloofd, het salaris te vinden, doch de Kerkraad en gemeente zal het werk op alle mogenliken wyze steunen. Om 'n verantwoordelike kochaam te hebben met wie de arbeider het direct te doen geeft en die direct onder zyn werk toezicht hebben zal er een zending com. gekozen of gevormd worden uit de Kerkeraad + V. Z. Bond of personen door hem benoemd met de Eerw. Feige."41 G115 1/1 p. 322. It is mentioned that the Sarepta NGK congregation was also part of the "Zending Commissie". G115 1/1 p. 335 To what extend the mis-use of alcohol is also troubles the congregation becomes obvious in a decision in July 1926: "Dronkenskap aan onze wegen. "Als antwoord op een brief van de Zending Commissie den Gemeente ontvangen vragende den Kerkeraad aan den Magistraat hieromtrent te schrijven, besluit de vergadering unaniem (Voorstel B. B. D. Gerryts - de Swards) om bij wijze van 'n Deputatie de zaak zeer enstig voor de aandacht van den heer Boreherds te Stellenbosch te brengen ten einde maatregelen worden getroffen het buitensporige verkoop (later added on top of the line "en misbruik" van drank te verhinderen;" G115 1/2 p. 75+76 "Kerkeraads Vergadering - 18 October 1932. In verband met die werk van die Evangelis 'n groot deel van die ze salaris (2/3) van ons Gemeente3 (V.Z.B en zendingfees, enz.) kom, word meegedeel dat Eerw. Feige, sonder Zending Com. of V.Z.B. te raadpleeg, Gideon Thomas naar Matroosfontein verskuiwe het en aanbeveel dat een van Sarepta's ouderlinge zy werk hier zal behartig. Hierover zal die V.Z.B. en Zend. Dom. More beraadslaag en later rapporteer. 'n brief van Gideon is ter tafel meldende zy onzekerheid omtrent die skikking, en dat hy i.p.v. naar die Kaapse vlakte te gaan daar hy inteeldeel zy lewe gewy het aan die redding van gesonkenes hier. Zeer begeer om 'n jaar vir behoorlike opleiding vir die werk naar Wellington te gaan. Hy bied aan met of zonder ander ondersteuning dan betaling van zy reiskoste uit die collectes (+/- 6 a 8/- een week) nog wekeliks oor te kom om hier Zaterdags en Zondags in die buitewyke zy dienste waarte neem.Op zy verzoek verklaar die Kerkeraad unaniem met die grootste vrymoedigheid zich gereed om hom 'n sterk aanbevelende getuigskrif te gee van zy werk, en ook geen bezwaar daarteen te hê dat hom die collecte vir zy reiskoste zal toegeken word nie." G115 1/2 p. 82 "Kerkeraadsvergadering te Kuilsrivier, 18 April 1933. Zending - Die Voorzitter breng andermaal onder die aandag van die Kerkeraad dat die werk onder die Bruines in die later jare deur ons viral ten behoeve van die plaasdienstbares en op die Dorp ter redding van dronkaards onderneem in verval geraak is en nagellat word sedert ons Evangelis Gideon deur Eerw. Feige (sonder raadpleging met ons) naar elders verplaas is. Hy gevoel dat ten spyte van sware tye hierdie werk nie maar so agterwee gelaat mag word." After this episode the NGK Kuilsrivier had no other mission activities of any meaning. (Author checked notules until 1943). KAAP KS 128 (S5/1/1/9) Kommissie Algemene Sending Kommissie Inhoud: Notule 1945-1955. 'RYNSE KERK' 021-932-8125 Kerkkantoor Elsiesrivier Die Rynse Kerk Elsie's River South Africa E-Mail Rev T.J. Solomons erhenish@mweb.co.za webmaster: alan@yeates.org Die Rynse Kerk Elsies River P.O. Box 310 Elsies River 7490 Cape Town South Africa 021 - 9328125 All pages copyright (c) Maintained by AP4Internet 1 RMG 2.375:143-148. 2 Thomas, G. J. 'n Opgawe van die kerk van die Rynse Sending in die Kaapse skiereiland. 1976. 3 The Rhenisch Mission Society in South Africa. 1830 - 1950. Elfriede Strassberger. C. Struik. Cape Town, 1969. S. 34. 4 Menzel, G. Die Rheinische Mission. Aus 150 Jahren Missionsgeschichte. Verlag der Vereinigten Evangelischen Mission. Wuppertal, 1978. S. 232. 5 "Vergiß mein nicht". Personal Karten. Archiv- und Museumsstiftung, Wuppertal. 6 BRMG 1931:7. 7 RMG 2.417a p. 136. 8 RMG 2.417a p. 47. 9 The Rhenisch Mission Society in South Africa. 1830 - 1950. Elfriede Strassberger. C. Struik. Cape Town, 1969.p. 37-38. Quotation: Half-yearly report of Feige for Sarepta 1927-28. 103rd Annual Report, 1932-3, p. 22.and Half-yearly report of Feige, 1935. 10 Die Rheinische Mission. Aus 150 Jahren Missionsgeschichte. Gustav Menzel. Verlag der Vereinigten Evangelischen Mission. Wuppertal, 1978. p. 279-287. Menzel was confronted with the consequences of this decision as the director of the Africa Department of the RMS in the 1950`s. In his opinion the short-sightedness of this decision and the dubious way it was pushed through, set an end to an alternative line of thought concerning church building which could have positively influenced the later development of the RMS work in SWA. 11 Menzel, p. 284. 12 RMG 2.417a p. 31. 13 RMG 2.417a p. 5. 14 That this attitude was not shared by the leadership of the RMS in Barmen is documented in a letter by Warnecke, in which he commented on the fact that Thomas' ordination was the only one in the long history of the work of the RMS in the Cape. RMG 1.553b p. 70. 15 RMG 1.552b p. 072. HMM's translation. 16 17 RMG 2.417a, p. 003. 18 19 RMG 2.417a, p. 003. 20 NN. Franz Heinrich Kleinschmidt. Ein Missionarsleben aus Süd-Afrika. Dritte Auflage. Verlag des Missionshauses. Barmen, 1897. p. 33. 21 22 Menzel 1951:7. 23 Krüger 1984:146. 24 RMG 2.417a, p. 155+156. 25 RMG 2.417a p. 46. 26 RMG 2.417b p. 213+214. 27 Krüger 1984:146. 28 RMG 2.417b p. 4. 29 RMG 2.417b p. 48. 30 RMG 2.417b p. 3. 31 RMG 2.417a p. 23. 32 RMG 2.417a p. 25. 33 The Rhenisch Mission Society in South Africa. 1830 - 1950. Elfriede Strassberger. C. Struik. Cape Town, 1969.p. 40. 34 Die Begrafnisdiens van Wyle Wilhemina Marie Thomas. 35 Gilbert Thomas. 36 Sundermeier 1973:236. 37 Sundermeier 1973:240-241. 38 Sundermeier 1973:241-242. 39 Sundermeier 1973:242 40 ANGK G115 1/1 p. 250. 41 ANGK G115 1/1 p. 254. --------------- ------------------------------------------------------------ --------------- ------------------------------------------------------------